Nasjonale planer

Over en treårsperiode skal 42 planer revideres i regi av Nasjonalt fagskoleråd.

    Det har lenge vært behov for å oppgradere nasjonale planer i høyere yrkesfaglig utdanning. Endrede kompetansebehov i arbeidslivet og ny lov om høyere yrkesfaglig utdanning med tilhørende forskrift, gjør at det er et stort behov for gjennomgang.

    Andre runde med revidering av planer er i gang

    7. og 8. september var det det oppstarstsamling for revidering av andre bolk med nasjonale planer i høyere yrkesfaglig utdanning (HYU). I denne runden er det fire helseutdanninger innen psykisk helse, rus og miljøarbeid og seks planer innen tekniske utdanninger – TIP som skal under lupen.  

    Organisering

    Arbeidet organiseres i arbeidsgrupper á tre bestående av fagpersoner, representanter fra arbeidslivet og ONF.

    • FHH08 Miljøarbeid innen rus
      • Lars Even Lynne
      • Alexander Kokkin
      • Sigrid Lian
    • ​​​​​​​FHH09 Tverrfaglig miljøarbeid
      • Renate Remlo
      • Mattis Andreas Falch
      • Dinora Kaso
    • FHH11 Miljøarbeid funksjonsnedsettelser
      • Eleni Canameti
      • Nina Simonsen
      • Vivian Schjølberg
    • FHH14 Psykisk helse og rus
      • Per Børre Seloter
      • Kjersti Lyssand Lindbom
      • Marianne Moberg
    • FTT01 Bilteknikk
      • Kristian Whinter Leira
      • Per Anton Hansen
      • Lars Harald Heggen
    • FTT02 Kulde- og varmepumpeteknikk
      • Geir Gotaas
      • Kenneth Sjølstad
      • Erik Hoksrød
    • FTT04 Maskinteknikk
      • Kathryn Hansen
      • Sander Bjerkevoll
      • Heming Indreland
    • FTT05 Maskinteknikk drift
      • Wictor Østvand Jensen
      • Harald Jørgensen
      • Inger Karine Kversøy Kaardal 
    • FTT06 Mekatronikk
      • Åse Kleven
      • Ole Fredrik Stevning
      • Snorre Løge
    • FTT08 Sveiseteknikk
      • Anne Lise Kjelstad
      • Jan-Are Gudbrandsen
      • Jan Ingjar Holmvik

    Tidsplan for arbeidet

    Nasjonalt fagskoleråd har lagt opp til en åpen prosess og bred involvering med innspillsrunder på planutkast midtveis i arbeidet.

    7.–8. september 2021Oppstartssamling for arbeidsgruppene
    2. november 20212. arbeidsgruppesamling 
    21. januar–21. mars 2022Innspillsrunde på planutkast
    uke 5, 2022Innspillsseminar, digitale møter
    6. april 20223. arbeidsgruppesamling 
    5. mai 20224. arbeidsgruppesamling
    1. juni 2022Planene oversendes faglige råd

    Bakgrunn for arbeidet

    Dagens planer er utdaterte, og en revidering av planene skal bidra til å styrke kvalitetsutviklingen i sektoren. Endrede kompetansebehov i arbeidslivet og ny lov om høyere yrkesfaglig utdanning med tilhørende forskrift gjør at det er et stort behov for en gjennomgang. Kunnskapsdepartementet har bevilget midler til arbeidet.  

    Målet er at de nye planene skal:  

    • Være et godt arbeidsverktøy for både skoler og arbeidsliv  
    • Legge til rette for lokal tilpasning og handlingsrom 
    • Legge til rette for at utdanningsinstitusjonene tilbyr praksisnære og yrkesrettede utdanninger med høy relevans og faglig kvalitet 
    • Gjøre studentene bedre forberedt på arbeidslivet 

    Styringsgruppen for revidering av nasjonale planer

    Styringsgruppen består av følgende medlemmer:

    • Arvid Ellingsen 
    • Gry Ulvedalen  
    • Ola Småkasin 
    • Sture Normann Flaaten 

    Revidering av redskapsemner og LØM 2022

    Nasjonalt fagskoleråd er i gang med å revidere nasjonale planer for Yrkesrettet kommunikasjon, Realfaglige redskap og Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM) i de tekniske gradsutdanningene. Arbeidet hadde oppstart 20.april 2022 og skal ferdigstilles til desember 2022. 

    Organisering

    Arbeidet vil bli organisert i tre arbeidsgrupper på fire personer som utfører det praktiske arbeidet, og tre referansegrupper på tre personer som gir faglige og praksisnære innspill til arbeidsgruppen underveis.  Se nedtrekksmeny for oversikt over  deltagere. 

    • Arbeidsgruppe A - Realfaglig redskap
      Ingrid HordvikFagskulen Vestland
      Gaute BirkeliFagskolen Vestfold og Telemark
      Håvard BrobergFagskolen Innlandet
      Svein Arne JohannesenFagskolen i Viken

       

    • Arbeidsgruppe B - Yrkesrettet kommunikasjon
      Solbjørg Skjønhaug SvilandFagskulen Vestland
      Lise MordalFagskolen Vestfold og Telemark
      Line LarsenFagskolen Rogaland
      Kristine TveitFagskolen Oslo

       

    • Arbeidsgruppe C - LØM
      Steinar Gjerde
      Fagskolen Innlandet
      Frode Hjertnes Fagskulen Vestland
      Mette HolanTrøndelag høyere yrkesfagskole
      Tor Martin PedersenFagskolen i Nord

       

    • Referansegrupper
      ElektroMorten Dahle BKK
      ElektroRagnar EideFagskolen i Agder
      ElektroHenning SkauONF
      Bygg/anlegg/KEMØystein Eriksen VikBNL
      Bygg/anlegg/KEMAlexander VikkiFagskolen i Viken
      Bygg/anlegg/KEMTom Alexander ØstensenONF
      IndustriStig Valter TovåsFagskolen i Nord
      IndustriPer Olav HaarbergTrøndelag høyere yrkesfagskole
      IndustriMathias HillgrenONF

       

    Styringsgruppe for revidering av redskapsemner og LØM

    Styringsgruppen består av følgende medlemmer: 

    • Ola Småkasin, leder NFTF 
    • Sture Normann Flaaten, nestleder Nasjonalt fagskoleråd  
    •  Svein Harald Larsen, nestleder NFTF
    • Gry Ulvedalen, representant fra styringsgruppen for nasjonale planer

     

     

    Reviderte planer 2020

    Planene for følgende utdanninger ble oppgradert i perioden 14. september 2020 til 1. juni 2021. I godkjenningsprosessen så fagrådene behov for en gjennomgang av planene for å sikre et helhetlig og felles uttrykk, og en kvalitetssikringsgruppe er satt til å utføre dette arbeidet. Arbeidet er noe forsinket grunnet korona. Planene vil bli publisert i løpet av våren 2022. 

    • Tekniske fag

      Gi innspill til nasjonale planer for tekniske fag

      StudieplanArbeidsgruppe
      FTB01 Bygg

      Øivind Eriksen- Vik - gruppeleder 
      Thomas Fuglesen 
      Espen Schmidt

      FTB02 Anlegg 

      Jytte Kristin Eikenes - gruppeleder 
      Thomas Norland 
      Tom Witsø 

      FTB03 Klima, energi og miljø

      Oddgeir Tobiassen - gruppeleder 
      Roy Peistorpet 
      Rune Brattland 

      FTD01 Programmering

      Rasmus Trovåg - gruppeleder 
      Gløer Olav Langslet 
      Medlem 3

      FTD02 IT-sikkerhet 

      Kristoffer Ryeng - gruppeleder 
      Hans Petter Hoff 
      Bengt- Einar Larsen 

      FTE01 Automatisering 

      Simen Killingen Magnussen - gruppeleder 
      Ole Fredrik Stevning 
      Per Olav Haarberg 

      FTE02 Elektronikk

      Arne Sundsdal - gruppeleder 
      Per Sigbjørn Stølen 
      Mathias Christian Mathiesen

      FTE13 Elkraft

      Jonny Pettersen - gruppeleder 
      Sondre Wammeli 
      Svein Erik Bjelland 

    • Helse- og oppvekstfag

      Gi innspill til studieplaner for helse- og oppvekstfag

      StudieplanArbeidsgruppe
      FH001 Barn med særskilte behov

      Anne Grete Reinertsen - gruppeleder 
      Camilla Bertelsen 
      Medlem 3

      FH002 Arbeid med de yngste barna

      Kaia Brækken - gruppeleder 
      Silje Karin Bjørkmann 
      Hilde Sunde 

      FH003 Arbeid med språk og flerkulturell kompetanse

      Sanja Maksimovic- gruppeleder 
      Sanna Saarelainen 
      Barbro Kristine Vågen

      FHH04 Rehabilitering

      Anne Kari Kalve -gruppeleder 
      Inger Elen Mælingen  
      Kathrine Nielsen 

      FHH05 Kreftomsorg

      Eva Bratland Ramberg - gruppeleder 
      Pia Thomassen 
      Ann Sofie Rekslen 

      FHH12 Helse, aldring og aktiv omsorg

      Eleni Canameti - gruppeleder 
      Liv Langgård 
      Camilla Moberg 

      FHH13 Livsstils- og kroniske sykdommer 

      Silje Fimreite - gruppeleder 
      Cathrine Westmork 
      Tone Larsen 

      FHH15 Nevrologiske skader og sykdommer 

      Lillian Sørensen - gruppeleder 
      Nina Simonsen  
      Kirsti Steine 

    Nasjonal veiledning for høyere yrkesfaglig utdanning

    Nasjonal veiledning for høyere yrkesfaglig utdanning gir anbefalinger om verdigrunnlag og kunnskapsbase i høyere yrkesfaglig utdanning for offentlige og private fagskoler. Veiledningen viser forslag til hvordan arbeidslivet og studentene kan samarbeide med fagskolen om kvalitet i utdanningen. Hensikten er å skape et felles grunnlag for lærings- og utviklingsarbeid i høyere yrkesfaglig utdanning.