Nasjonalt fagskoleråd skal over en treårsperiode lede arbeidet med å revidere planer innen tekniske fag og helse og oppvekstfag. På denne siden finner du informasjon om arbeidet, informasjon om høringsrunder på planutkast og planer som er ferdig reviderte og klare til bruk.
Nasjonalt fagskoleråd skal i gang med å revidere tredje bolk med nasjonale planer i høyere yrkesfaglig utdanning.
Dagens planer er utdaterte, og en revidering av planene skal bidra til å styrke kvalitetsutviklingen i sektoren. Endrede kompetansebehov i arbeidslivet og ny lov om høyere yrkesfaglig utdanning med tilhørende forskrift gjør at det er et stort behov for en gjennomgang. Kunnskapsdepartementet har bevilget midler til arbeidet.
Målet er at de reviderte planene skal:
- Være et godt arbeidsverktøy for både skoler og arbeidsliv
- Legge til rette for lokal tilpasning og handlingsrom
- Legge til rette for at utdanningsinstitusjonene tilbyr praksisnære og yrkesrettede utdanninger med høy relevans og faglig kvalitet
- Gjøre studentene bedre forberedt på arbeidslivet
Følgende planer innen tekniske fag og helse- og oppvekstfag skal revideres i 2023
Prioritet 2023 | Helseutdanninger |
FHH03 | Administrasjon |
FHH06 | Veiledning |
FHH07 | Barsel og barnepleie |
FHH16 | Smittevern og sterilforsyning |
Ny plan | Observasjons- og vurderingskompetanse |
Kode | Tekniske utdanninger |
FTI01 | BIM Installasjon |
FTI02 | BIM Konstruksjon |
FTK01 | Prosessteknikk |
FTK02 | Matteknikk |
FTP01 | Boring |
FTP02 | Brønnservice |
FTP04 | Havbunnsinstallasjoner |
FTP06 | Olje- og gassbehandling |
Ny plan | BIM anlegg |
Organisering
Arbeidet organiseres i arbeidsgrupper á 3 fagpersoner, hvorav vi ønsker å ha med én representant fra arbeidslivet i hver arbeidsgruppe. Omfanget av arbeidet er beregnet til om lag 100 timer per person per plan og innebærer en del skrivearbeid mellom møtene. Arbeidet godgjøres etter de til enhver tid gjeldende satsene i Statens Personalhåndbok pkt.10.14.2.
Første oppstartssamling vil være i april 2023. Tidsplanen er som følger:
Dato* | Aktivitet |
18.-19.4. 2023 | Oppstartssamling for arbeidsgrupper |
23.-24.5. 2023 | 2. arbeidsgruppesamling - digitalt |
10.08.2023 | Innlevering planutkast |
21.08.-16.10.2023 | Høringsrunde |
September 2023 | Innspillsseminar – digitalt |
September 2023 | Innspill fra fagrådene. |
17.10.2023 | 3. arbeidsgruppesamling - digitalt |
16.11.2023-17.11.2023 | 4. arbeidsgruppesamling |
27.11.2023 | Arbeidet avsluttes og godkjennes i faglige råd |
* Med forbehold om endringer. |
Frist for å nominere fagpersoner til arbeidsgruppene er 1. mars 2023. Nominasjonen merkes med “Nasjonale planer 2023 + Navn på studieretning” og sendes til fagskoleradet@hkdir.no.
Nominasjonen må inneholde:
• Navn på kandidaten og kontaktinformasjon
• Kort beskrivelse av kandidatens utdanning, faglige bakgrunn og motivasjon for å delta i arbeidet
• Relevant arbeidserfaring
• Bekreftelse fra arbeidsgiver om at kandidaten kan fritas for å utføre arbeidet (se tidsplan over)
Styringsgruppen gjennomfører formell oppnevning i løpet av mars, og de som nomineres vil få tilbakemelding innen 17. mars 2023.
Reviderte planer er ferdigstilte
Nå er de reviderte planene for redskapsemnene i tekniske fag; realfaglige redskap, yrkesrettet kommunikasjon og ledelse, økonomi og markedsføring (LØM) ferdigstilt. De nye emneplanene er publisert her i sin helhet, med støttemateriell utviklet av arbeidsgruppene. Emneplanene er også integrert i de nasjonale planene for de tekniske gradsutdanningene som er publisert lenger nede på denne siden.
Målet er at de nye planene skal være et godt arbeidsverktøy for både skoler og arbeidsliv, og gjøre studentene forberedt på arbeidslivet. Planene skal legge til rette for lokal tilpasning og handlingsrom og sikre at utdanningsinstitusjonene tilbyr praksisnære og yrkesrettede utdanninger med høy relevans og faglig kvalitet. Planer som er ferdig revidert kan du laste ned under (planer legges til fortløpende).
Studieplan | Arbeidsgruppe |
FTB01 Bygg (PDF) | Øivind Eriksen-Vik - gruppeleder |
FTB02 Anlegg (PDF) | Jytte Kristin Eikenes - gruppeleder |
Oddgeir Tobiassen - gruppeleder | |
FTD01 Programmering (PDF) | Rasmus Trovåg - gruppeleder |
FTD02 IT-sikkerhet (PDF) | Kristoffer Ryeng - gruppeleder |
FTE01 Automatisering (PDF) | Simen Killingen Magnussen - gruppeleder |
FTE02 Elektronikk (PDF) | Arne Sundsdal - gruppeleder |
FTE13 Elkraft (PDF) | Jonny Pettersen - gruppeleder |
FTT01 Bilteknikk (PDF) | Lars Harald Heggen – gruppeleder |
FTT02 Kulde- og varmepumpeteknikk (PDF) | Geir Gotaas – gruppeleder |
FTT04 Maskinteknikk (PDF) | Kathryn Hansen – gruppeleder |
(tidligere maskinteknikk drift) | Wictor Østvand Jensen – gruppeleder |
FTT06 Mekatronikk (PDF) | Åse Kleven – gruppeleder |
FTT08 Sveiseteknikk (PDF) | Anne Lise Kjelstad – gruppeleder |
Studieplan | Arbeidsgruppe |
(tidligere FH001 Barn med særskilte behov) | Anne Grete Reinertsen - gruppeleder Inger Cecilie Huseby Grønnerød |
FH002 Arbeid med de yngste barna (PDF) | Kaia Brækken - gruppeleder Silje Karin Bjørkmann Hilde Sunde |
FH003 Språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren (PDF) (tidligere FH002 Arbeid med språk og flerkulturell kompetanse) | Sanja Maksimovic- gruppeleder |
FHH04 Rehabilitering og velferdsteknologi (PDF) (tidligere FHH04 Rehabilitering) | Anne Kari Kalve -gruppeleder |
(Tidligere Kreftomsorg) | Eva Bratland Ramberg - gruppeleder |
FHH08 Arbeid med rus og avhengighetslidelser (PDF) Matrise til FHH08 Arbeid med rus og avhengighetslidelser (PDF) | Sigrid Lian – gruppeleder |
FHH09 Helhetlig miljøarbeid (PDF) (sammenslått plan for tidligere FHH09 Tverrfaglig miljøarbeid og FHH11 Miljøarbeid funksjonsnedsettelser) | Eleni Canameti og Renate Remlo – gruppeledere |
FHH12 Eldre og livsmestring (PDF) (tidligere Helse, aldring og aktiv omsorg) | Eleni Canameti Camilla Moberg Liv Langgård |
Silje Fimreite Cathrine Westmork | |
(tidligere FHH14 Psykisk helse og rus) | Per Børre Seloter – gruppeleder Kjersti Lyssand Lindbom Marianne Moberg |
(tidligere FHH15 Nevrologiske skader og sykdommer) | Lillian Sørensen - gruppeleder Nina Simonsen Kirsti Steine |
Fra juni 2022 er styringsgruppen Ketil Solbakke (vikar for Adeline Landro), Ola Småkasin og Gry Ulvedalen.
Det har lenge vært behov for å oppgradere nasjonale planer i høyere yrkesfaglig utdanning. Endrede og raskt skiftende kompetansebehov i arbeidslivet samt ny lov om høyere yrkesfaglig utdanning med tilhørende forskrifter, har ytterligere forsterket dette behovet. Planarbeidet er et viktig bidrag til den generelle kvalitetsheving i sektoren. Kunnskapsdepartementet har bevilget midler til arbeidet.
Arbeidet pågår i flere runder fra 2020 til og med 2023, og den siste revisjonsrunden for de resterende planene har oppstart i 2023. Hele sektoren, representert av fagskolene, arbeidsliv og studentorganisasjon, er engasjert i prosessen. Nasjonalt fagskoleråd har lagt opp til en åpen prosess med bred involvering gjennom høringsrunder og innspillseminar underveis i arbeidet.
Nasjonale planer er veiledende rammer som skal sikre at tilsvarende fagskoleutdanninger holder høy og tilsvarende kvalitet og kan gjenkjennes fra fagskole til fagskole. De er altså et viktig grunnlag når fagskolene skal utvikle egne studieplaner som er tilpasset lokale og regionale behov.
Det er fagskolenes egne studieplaner som utgjør det faglige grunnlaget for akkreditering fra NOKUT, og den enkelte tilbyders styre har ansvaret for utvikling og vedlikehold av disse.
Hvorvidt et ønske om å implementere de nye nasjonale planene utløser behov for ny akkreditering hos NOKUT, eller endringsmelding, avhenger av den eksisterende studieplanen til den enkelte fagskole, hvor stor den ønskede endringen er, og hvorvidt fagskolen har fagområdeakkreditering. På NOKUTs nettsider fremkommer det når og hvordan melde fra om endringer, og hvilke endringer som kan gjøres uten å søke eller melde fra til NOKUT.
Når det gjelder kodeverk knyttet til de nye nasjonale planene, er det ulikt hvem som oppretter nye koder. For de fylkeskommunale fagskolene er det Vigo som oppretter nye koder. Private fagskoler oppretter egne koder i henhold til sitt kodeverk.
Høsten 2022 åpnet høringsrunden for planutkastene til redskapsemner i tekniske fag, realfaglige redskap, yrkesrettet kommunikasjon og ledelse, økonomi og markedsføring (LØM). Under er lenke til registrerte høringsinnspill.
Fagskolen i Agder Realfaglige redskap
Fagskolen i Viken Innspill til ny nasjonal studieplan i LØM
Fagskolen i Viken Innspill til ny nasjonal studieplan Realfag
Fagskolen i Viken Innspill til ny nasjonal studieplan Yrkeskommunikasjon
Fagskolen Vestfold og Telemark LØM
Fagskulen Vestland Innspill til emneplan for kommunikasjon
Fagskulen Vestland Innspill til emneplan for realfaglig redskap
Hørinssvar LØM fra Ungt Entrepenørskap
Hørinssvar redskapsemner_realfaglige redskap Fagskolen Innlandet
Innspill Fagskolen i Agder LØM
Innspill til planutkast for kommunikasjon fra Fagskolen i Agder
THY Innspill til læreplan i LØM 280922
THY Innspill til læreplaner kommunikasjon 290922
Trøndelag Fylkeskommune Høringssvar redskapsemner, Yrkesfaglig kommunikasjon
Trøndelag Høyere Yrkesfagskole Innspill til LØM - revisjon
Linda Kjosaas
Tlf: 944 36 791
linda.kjosaas@hkdir.no
Fredrik Sagafos
Tlf: 458 300 41
fredrik.sagafos@hkdir.no
Nasjonal veiledning for høyere yrkesfaglig utdanning gir anbefalinger om verdigrunnlag og kunnskapsbase i høyere yrkesfaglig utdanning for offentlige og private fagskoler. Veiledningen viser forslag til hvordan arbeidslivet og studentene kan samarbeide med fagskolen om kvalitet i utdanningen. Hensikten er å skape et felles grunnlag for lærings- og utviklingsarbeid i høyere yrkesfaglig utdanning.