Nasjonalt fagskoleråd har etablerte et prosjekt med fokus på risiko og beredskap i høyere yrkesfaglig sektor(HYU). Målet er å legge til rette for utvikling av en samordnet praksis i sektoren og bidra til deling av beste praksis. Initiativet har fått navnet Risiko og Beredskap i HYU.
Nasjonalt fagskoleråd skal i gang med å revidere nasjonale planer for tekniske fag og helsefag. Planene som skal revideres i 2023 er innen helsefag: administrasjon, veiledning, barsel og barnepleie, smittevern og sterilforsyning og observasjons- og vurderingskompetanse.
Innen tekniske fag skal man revidere planene for: BIM installasjon, BIM konstruksjon, prosessteknikk, matteteknikk, boring, brønnservice, havbunnsinstallasjoner, olje- og gassbehandling og BIM anlegg.
Det overordna målet med midlane er å stimulere til opptak av flyktningar i fagskulen og utvikling av tilpassa program for denne gruppa. Fagskulane skal sjå på samarbeidsformer mellom fagskulane, offentlege myndigheiter, frivillig sektor og næringsliv for best mogleg å inkorporere naudsyn praksiserfaring og språktrening i undervisninga.
Velkommen til Lillehammer 15. – 17. februar 2023! Programmet begynner å ta form, og Høgskolen i Innlandet og ICDE kan ønske velkommen til tre dager fylt med aktuelle, relevante og spennende temaer. En oversikt over disse finner du på konferansens nettsider.
Nasjonalt fagskoleråd var på studietur til Harstad, 12-14. september
Nå er utkast til de nye læringsutbyttebeskrivelsene for realfaglige redskap, yrkesrettet kommunikasjon og ledelse, økonomi og markedsføring klare.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe har varslet at det vil komme en tiltakspakke for studenter og andre i slutten av uken. Studentene er i en vanskelig situasjon og står overfor store utfordringer når det gjelder faglig progresjon og psykososiale utfordringer. Studentene og fagskolene trenger derfor en krisepakke for å komme seg gjennom denne fasen med utbredelsen av Omikron-viruset spesielt og Koronaepidemien generelt.
Gratulere til Ola Borten Moe som har blitt forsknings- og høyere utdanningsminister. Fagskolene har store forventninger til deg og vi ser frem til å samarbeide om å styrke høyere yrkesfaglig utdanning, sier Arvid Ellingsen, leder i Nasjonalt Fagskoleråd.
Nasjonalt fagskoleråd har store forventninger til ny regjeringsplattform som snart blir lagt frem. Landsmøtene til Senterpartiet og Arbeiderpartiet har gjort tydelige vedtak om at høyere yrkesfaglig utdanning skal styrkes.
Sist ut er Fagskolen Vestfold og Telemark som passerer 1000 studenter!
I revidert nasjonalbudsjett har regjeringen foreslått 25 millioner kroner ekstra til fagskolene for å motvirke forsinkelse i studiene.
Norsk arbeids- og næringsliv vil i årene fremover være under omstilling som følge av digitalisering, automatisering og det grønne skiftet. Pandemien med mange arbeidsløse og permitterte bidrar til å forsterke denne utfordringen – med tilhørende behov for kompetanseheving.
Resultatet av årets tildeling av utviklingsmidler i høyere yrkesfaglig utdanning er klar.
Det er totalt tildelt 54,5 millioner kroner til prosjekter i fagskolene.
Leder i Nasjonalt fagskoleråd, Arvid Ellingsen, har representert Nasjonalt fagskoleråd i en hurtigarbeidende arbeidsgruppe som har levert en rekke tiltak mot forsinkelse i studiene.
Nasjonalt fagskoleråd har oversendt en rapport til Kunnskapsdepartementet der rådet foreslår en plan for opptrapping av høyere yrkesfaglig utdanning – totalt 17 000 nye toårige studieplasser innført over 10 år.
Nasjonalt fagskoleråd er godt fornøyd med Regjeringens krisepakke.
Arbeidsgrupper nominert av Nasjonalt fagskoleråd har utarbeidet utkast til nye studieplaner, og ønsker innspill til det videre arbeidet.
Jobber du med rekruttering og markedsføring ved en fagskole? Velkommen til webinar om kampanjearbeid i sosiale medier.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) utgjør rammeverket for alle formelle utdanningskvalifikasjoner i Norge.
Arbeidet med å oppdatere 16 studieplaner innen fagskolesektoren er nå i gang. Sektoren og arbeidslivet må være tett involvert.