Hopp til hovudinnhald

Nasjonale planer innen helse- og oppvekstfag

I perioden 2020-2023 har det blitt revidert 16 planer innen helse- og oppvekstfag. De nasjonale planene er godkjent av Nasjonalt fagråd for fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag (NFFHO). Det er fagskolenes egne studieplaner som utgjør det faglige grunnlaget for akkreditering fra NOKUT.

Sist oppdatert : 29. mai 2024

Helsefagutdanningene har felles grunnemne som består av Emne 1: Etikk, samhandling og kommunikasjon. Oppvekstfagene har felles etisk grunnemne i oppvekstfag.

Arbeid med dei yngste barna

Arbeid med rus- og avhengighetslidelser

Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging

Barsel- og barnepleie

Eldre og livsmestring

Emne 1

Helhetlig miljøarbeid

Helseadministrasjon

Livsstil og kroniske sykdommer

Nevrologiske sykdommer og skader

Observasjons- og vurderingskompetanse

Palliasjon

Psykisk helsearbeid og rusarbeid

Rehabilitering og velferdsteknologi

Smittevern og sterilforsyning i helsetjenesten

Språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren

Veiledning

Malin Vangsnes-Weaver

E-post:malin.vangsnes-weaver@hkdir.no